Co sponsorują spółki giełdowe?
14 sierpnia 2019
Udostępnij:

Co sponsorują spółki giełdowe?

 Sponsorzy z giełdy

Marketing zaczyna odgrywać w życiu firmy coraz większe znaczenie. Czy tego chcemy, czy nie, na pewne czynniki jako ludzie reagujemy podświadomie. Tak więc przykładowo, kolor czerwony na napojach ma wywołać u nas większe pragnienie, natomiast powolna muzyka w marketach ma nas uśpić i wydłużyć czas zakupów tak, abyśmy podczas tej wycieczki wydali maksymalną kwotę. Całą ideę tej dziedziny finansów możemy lekko zaszufladkować do jednego celu. Chodzi o zwiększenie sprzedaży danego produktu bądź usługi tak, aby firma mogła osiągać większe przychody. Uprośćmy, na potrzeby tego artykułu, że kanał komunikacji z klientami sprowadza się tylko do sponsorowania pewnych dziedzin sportu, co ma zwiększyć rozpoznawalność biznesu. Będziemy też chcieli sprawdzić jakie kwoty są wydawane na takie zabiegi. Nie umniejszamy przy tym innym działaniom prospołecznym, jednak holistyczne spojrzenie na wszystkie kanały dystrybucji implikowałoby dużo dłuższą treść niniejszego artykułu. Na pewno też nie wymienimy wszystkich klubów jakie dostały finansowanie od spółek giełdowych z bardzo prozaicznego powodu. Temat ten jest dość mało transparentny, a spółki publikują jedynie fragmentaryczne dane o swojej działalności sponsoringowej. A zatem startujemy!

  1. Obuwnicza grupa CCC Dariusz Miłka jest obecnie najbardziej rozpoznawalna dzięki sponsorowi kolarstwa. Firma sponsoruje trzy drużyny. Pierwsza z nich należy do cyklu UCI World Tour, a mianowicie CCC Team (dzięki przejęciu byłej drużyny BMC). W tej trójce jest także kobieca drużyna CCC-Liv Team oraz zaplecze głównej drużyny, CCC Development Team. W środowisku sportowym wycenia się koszty prowadzenia tych drużyn na około 20 mln euro. Warto wspomnieć, że grupa CCC od 2000 roku sponsoruje kobiecą drużynę koszykarską oraz Krzysztofa Augustyniaka, który startuje w zawodach IRONMAN. Do tego wszystkiego CCC rozwija mniejsze projekty np. MKS Polkowice (kolarstwo szosowe i górskie) oraz wspiera akademię kolarską Michała Kwiatkowskiego.
  2. Największy bank w Polsce, czyli PKO BP, ostatnio ogłosił sponsorowanie piłkarskiej ekstraklasy. Nie została ujawniona dotychczas kwota tego wkładu w rozwój polskiej piłki, natomiast PKO BP jest znane też ze sponsorowania brydża sportowego i zawodów biegowych.
  3. Spółka Budimex, to kolejny sponsor brydża sportowego. Dla tej gry karcianej to kluczowy dawca kapitału. Budimex sponsoruje także drużynę piłkarską Stomilu Olsztyn. Inne aktywności tej spółki w zakresie sponsoringu dotyczyły Mistrzostw Polski Żeglarzy Niepełnosprawnych oraz Mistrzostw Polski Kobiet w Szachach. Spółka deklaruje, że na działalność społeczną i sportową wydała w 2018 roku niemal 1,9 mln zł.
  4. Górnicza JSW jest chyba najbardziej znana ze sponsoringu siatkarskiej drużyny z Plus Ligi. Budżet tego klubu szacowany jest na około 7-9 mln złotych, jednak jeśli spojrzymy na wartość darowizn jakie JSW S.A. przekazała w 2018 roku to wydaje się, że ta wartość może być zawyżona (JSW S.A. darowała prawie 4 mln w 2018 roku). JSW znana jest także w środowisku piłkarskim ze sponsoringu GKS Jastrzębie czy KS Gwarek Ornontowice (znana kuźnia młodych piłkarskich talentów). Spółka udziela się także w hokeju (GKS Jastrzębie) oraz boksie (Bokserski Klub Sportowy Jastrzębie).
  5. Lubelski Węgiel Bogdanka znana jest ze sponsorowania górniczej ekipy piłkarskiej z Łęcznej. Do tego dochodzi klub bokserski Gwarek Łęczna, eventy sportów motorowych oraz finansowanie wypraw zimowych na K2 Piotra Tomali. Zagregowane koszty tego sponsoringu wyniosły 6,5 mln złotych w 2018.
  6. Orlen, jak na potentata przystało, stawia także na różnorodność. Równie kontrowersyjna, co przełomowa, była ostatnia informacja o wejściu w sponsoring drużyny F1. Kontrakt sponsorski opiewa na niemal 40 mln zł. Wiązany jest z nim bohaterski powrót Roberta Kubicy do ścigania. Jest to prawdopodobnie największy kontrakt sponsoringowy w Polsce. Orlen stawia także na dotowanie Polskiego Komitetu Olimpijskiego, drużyny Orlean Team, klubu piłki ręcznej i nożnej z Płocka. Orlen jest także zaangażowany w sponsorowanie Orlen Warsaw Marathon.
  7. Rozpoznawalność KGHM jest dość mocno ograniczona. Miedziowi sponsorują między innymi siatkarskie Cuprum Lubin oraz piłkarskie Zagłębie z tego miasta. Warto też wspomnieć o swojej cegiełce dołożonej do sukcesów Łukasza Kubota czy Radosława Kawęckiego dzięki indywidualnej pomocy finansowej. KGHM pomaga także klubowi piłki ręcznej Chrobry Głogów.
  8. PGE to spółka znana ze sponsoringu wielu dyscyplin. Dominuje siatkówka, koszykówka, piłka nożna, handball, żużel. Jeśli chodzi o tą ostatnią dyscyplinę to PGE występuje jako sponsor tytularny żużlowej ekstraklasy. Elementy sponsorowania koszykówki ograniczają się do PGE Turowa Zgorzelec – drużyny drugiej ligi koszykówki (kiedyś ekipy grającej o najwyższe cele w latach 2007-2015). Siatkarskie barwy czarno-żółte to od lat elita Plus Ligi. PGE angażuje się także w sponsoring Stadionu Narodowego oraz drużyny piłkarskiej GKS Bełchatów. Swoją ekspozycję na piłkę ręczną PGE wytworzyło na podstawie elitarnej drużyny VIVE. PGE jest także mocno zainteresowana innymi sportami i może być traktowana jako wzór w tej materii. Mniejszy sponsoring jaki oferuje ta energetyczna spółka obejmuje hokejowy Orlik Opole, Opolską Gwardię, która trudni się w piłce ręcznej, MKK Siedlce mający żeńską drużynę koszykówki, piłkarską Stal Mielec czy Zofię Klepacką.
  9. Lotos jest zaangażowany w dotowanie Reprezentacji Polski w piłce nożnej. Do tego Lotos angażuje się w pomaganie Reprezentacjom skoków i biegów narciarskich, a także Polskiemu Związkowi Tenisa. Nasza druga największa paliwowa spółka sponsorowała także wyścig kolarski Tour de Pologne. Lotos stawia na dywersyfikację tak jak PGE. Dotowanie Kajetana Kajetanowicza i Macieja Szczepaniaka w rajdach WRC jest uzupełniane szkoleniem młodzieży w koszykówce i siatkówce. Dodatkowo wcześniej Lotos pomagał Agnieszce Radwańskiej, Robertowi Kubicy oraz siatkarskiemu klubowi Trefla Gdańsk co znacznie uzupełnia sponsoringową paletę Lotos-u.
  10. PGNIG skupia się głównie na jednej dyscyplinie sportu, piłce ręcznej. PGNIG jest tutaj sponsorem tytularnym rozgrywek ligi mężczyzn oraz silnie wspiera drużyny kadrowe w tej dyscyplinie. Wydaje się, że to trochę mało jak na spółkę, która oscyluje wkoło czwartego miejsca jeśli chodzi o kapitalizacje na GPW.
  11. PZU znane jest najbardziej z Maratonu Warszawskiego. Udziela się także w brydżu sportowym wraz z Budimexem oraz PKO BP.
  12. Tauron obecnie skupia się na sponsorowaniu wyścigu Tour de Pologne oraz Polskiego Związku Narciarskiego. Kiedyś Tauron był zaangażowany w kobiecy tenis rangi International Series w Katowicach oraz siatkarską drużynę AZS Częstochowa.
  13. Asseco działająca w segmentach IT skupia się na siatkówce i koszykówce. Grupa stworzona przez Adama Górala sponsoruje utytułowaną drużynę z Podpromia. która do niedawna wyznaczała standardy w Plus Lidze.
  14. Grupa Azoty od kilu lat wspiera zawody pucharu Świata w Zakopanem i Wiśle, a także Polski Związek Narciarski. Jednak najbardziej rozpoznawalną marką jaką wspiera ta Grupa jest siatkarska ZAKSA Kędzierzyn Koźle, obecnie bodaj najbardziej stabilnie grający podmiot siatkarski.
  15. Comarch czyli spółka wywodząca się z IT skupia się głównie na drużynie Cracovii, która prowadzi sekcje piłki nożnej oraz hokeja. Najstarsza drużyna piłkarska w Polsce ostatnio znacznie poprawiła swoje wyniki sportowe, kończąc poprzedni sezon na 4 miejscu. Wyniki hokejowe tego klubu też są znaczne.
  16. Energa znana jest najbardziej z bycia głównym sponsorem koszykarskiej ekstraklasy. Niestety ciężko było wyszukać inne dziedziny sportu jakie dotuje ta spółka.
  17. Enea ostatnio dość mocno ograniczała kwestie sponsoringowe. W swojej działalności funduje część budżetu koszykarskiej Astorii Bydgoszcz oraz siatkarskie i piłkarskie talenty młodzieżowe. Dość znane są zawody IRONMAN w Gdyni czy triathlon w Bydgoszczy. Pewne środki trafiają też do środowiska szachowego.
  18. Indykpol rozpoznawalny jest dzięki drużynie siatkarskiej pochodzącej z Olsztyna. Niestety ograniczenia budżetowe tej drużyny nie pozwalają jej myśleć o powrocie do czasów świetności gdy grali tam Paweł Papke czy „Guma”.
  19. Onico S.A. wdarł się na salony sportowe dzięki sponsorowaniu siatkarskiej Politechniki Warszawskiej. Klub ten bił się o najwyższe cele. Zobaczymy jednak, czy ostatnie problemy finansowe spółki nie zaburzą działalności sponsoringowej dla tej drużyny.

Niestety dyscyplin sportowych w Polsce, które są zapomniane przez sponsorów jest więcej niż tych, które są doceniane. Blado wygląda przykładowo zainteresowanie Polskim Związkiem Pływackim (mamy takie gwiazdy jak Kawęcki, Czerniak), snookerem i bilardem (Kacper Filipiak przecież ograł Johna Higginsa, a doceniał go sam O’Sullivan), badmintonem czy szachami. Miejmy nadzieję, że wzrost PKB w przyszłości spowoduje bardziej hojne dotowanie Polskiego sportu. Menagerowie też nie powinni zapominać o rozliczaniu dyscyplin sportowych z wyników.

 


Wawrzyniec Bąk 
Analityk Inwestycyjny
www.pcdm.pl

[contact-form-7 404 "Nie znaleziono"]
Kontakt