Uprzedzenia i ich postać – czyli co nami kieruje
Udostępnij:

Uprzedzenia i ich postać – czyli co nami kieruje

W poprzednim krótkim wpisie zarysowaliśmy główną ideę finansów behawioralnych. Wniosek jest następujący: jesteśmy ludźmi i posiadamy emocje. Przetwarzamy dodatkowo nadsyłane nam informacje za pomocą pewnego schematu. Te schematy i emocje mogą wpłynąć na nasze wyniki finansowe, szczególnie jeśli inwestujemy poważne kwoty. Finanse behawioralne można podzielić na dwa segmenty. Jeden zajmuje się oceną postępowań jednostek, natomiast drugi zorientowany jest na masowe zachowania ludzi jako grupy. Doradcy klienta będą bardziej zainteresowani tym pierwszym segmentem, natomiast ekonomiści i zarządzający powinni skupiać się na zbiorczych schematach postępowania. W tym wpisie będziemy bardziej zainteresowani innym podziałem finansów behawioralnych, według którego możemy je podzielić na: błędy w przetwarzaniu informacji lub zwodniczej pamięci oraz uprzedzenia wywołane impulsami mającymi swoje źródło w emocjach. Co ciekawe, błędy w przetwarzaniu danych albo wywołane „oszukującą” nas pamięcią, są generalnie łatwiejsze do wyeliminowania niż uprzedzenia emocjonalne. A więc zaczynamy!

Błędy w postrzeganiu informacji:

Conservatism Bias – uprzedzenie polegające na utrzymywaniu przez człowieka swoich wcześniejszych przekonań czy poglądów poprzez niewłaściwe wdrażanie nowej informacji, która ma obiektywny wpływ na te przekonania. Dzięki temu zaburzeniu postrzegania, jednostka przykłada większą wagę do swojego wcześniejszego zdania niż do uzyskanej nowej informacji. W takiej sytuacji inwestor może nie reagować odpowiednio dynamicznie na napływające na rynek informacje (brak modyfikacji pierwotnych założeń) lub w ogóle nie brać ich pod uwagę. W praktyce oznacza to możliwość trzymania danej pozycji na instrument finansowy dłużej niż powinno się jako homo oeconomicus (człowiek racjonalny);

Confirmation Bias – to tendencja, w której jednostka dostrzega lub szuka informacji, ale jedynie tych potwierdzających jej przekonanie, ignorując jednocześnie (czy przypisując mniejszą wagę) informacjom niekorzystnym dla pierwotnego poglądu. W związku z tym uprzedzeniem, możemy szukać propozycji, które spełniają nasze kryteria, a jeśli te założenia są błędne, to wyselekcjonujemy niewłaściwą grupę inwestycji. Analogicznie możemy także nie wybrać spółki, która według naszych kryteriów jest kiepska, podczas gdy obiektywnie patrząc jej standing jest dużo lepszy niż postrzegany tylko przez naszą osobę. Ten schemat mózgu może doprowadzić do zbytniej koncentracji w portfelu z powodu zbyt dużej wiary w pojedyncze spółki i informacje o nich;

Illusion of Control Bias – to uprzedzenie polegające na tym, że przypisujemy sobie większą kontrolę nad wynikami swoich działań, niż realnie posiadamy. Ten schemat myślowy może prowadzić do zbyt częstego tradingu jeśli będziemy ślepo zapatrzeni, że „wiemy” gdzie zaraz „będzie” rynek.

Więcej przykładów uprzedzeń już w następnym wpisie dotyczącym finansów behawioralnych jaki opublikujemy w najbliższym czasie !

 


Wawrzyniec Bąk 
Analityk Inwestycyjny
www.pcdm.pl

Kontakt